Vánoční cukroví zkuste letos připravit zdravěji, vaše tělo vám poděkuje

Sladké cukroví k Vánocům prostě patří a byl by hřích si jej odpírat. Přesto jej můžete letos připravit trochu zdravěji a věřte nebo ne, i ti největší mlsalové se budou olizovat až za ušima.

Někdo si dává předsevzetí, že po novém roce začne se zdravým stravováním. Ovšem proč čekat až na leden, když začít zdravěji jíst můžete hned teď? Aspoň se nebudete muset trápit během vánočních svátků výčitkami, kolik cukru a sacharidů jste při svátečním hodování spořádali.

Cukr vyměňte za slad a bílou mouku za celozrnnou

Začít se stravovat zdravěji je běh na dlouhou trať. Přece jen musíte o něco málo změnit své nákupní a stravovací zvyklosti. Jakmile si ale zvyknete, že některé suroviny vyměníte za jiné, máte vyhráno. Nejhorší je totiž udělat první krok. Tak vzhůru do toho.

Pokud se chystáte na nákup surovin na vánoční cukroví, neobejdete se bez cukru a mouky. V první řadě zkuste nahradit bílou mouku jiným druhem, třeba celozrnnou nebo špaldovou, která má jemnou oříškovou chuť. Špaldová mouka se na pečení cukroví skvěle hodí, navíc oproti „klasice“ obsahuje vyšší podíl minerálních látek (hořčík, mangan, zinek, vápník) a také je bohatá na vitaminy skupiny B.

Další možností je zvolit celozrnnou mouku, která obsahuje vlákninu a je bohatá na tuky, vitamíny a minerální látky. Zkusit můžete i mouku žitnou, kterou je ale dobré nakombinovat s jiným druhem mouky, ideálně se špaldovou moukou. Žitná mouka se skvěle hodí například na pečení perníčků. Pokud se chystáte péct sušenky, sáhněte po ovesné mouce.

Při pečení se neobejdete bez cukru, o kterém se především v poslední době mluví jako o „bílém jedu“. Čím ho tedy nahradit? Medem, sladem nebo sirupy? Med je rozhodně zdravější varianta cukru, ovšem i ten, především pokud je pasterizovaný, má vysoký glykemický index. Na druhou stranu není na rozdíl od cukru prázdným zdrojem energie, ale má spoustu léčebných účinků.

Medu je vzhledem velmi podobný obilný slad, který má ovšem nižší glykemický index. Slad je na pečení ideální, ale je třeba počítat s tím, že má nižší sladivost než cukr, takže je ho třeba přidat více. Na druhou stranu nic se nemá přehánět, takže pokud chcete opravdu zdravější variantu cukroví,nepřehánějte to ani s ním.

Další možností, jak si cukroví osladit, nabízí agávový a javorový sirup. Zde platí pravidlo, že čím jsou sirupy světlejší a řidší, tím jsou kvalitnější. Javorový sirup vyniká svými léčebnými vlastnostmi, pomáhá při detoxikaci organismu a také je vhodný při různých detoxikačních kúrách.

A jak s tukem při pečení? Některé druhy cukroví se bez krému neobejdou a není třeba se mu vyhýbat. Jen zkuste ten máslový nahradit pudinkovým nebo tvarohovým. Pochutnáte si stejně, ale o něco zdravěji.  Část tuku můžete  také nahradit mlékem nebo nízkotučným jogurtem. A až budete nakupovat, zkuste sáhnout spíše po rostlinných tucích s menším procentem tuku.

Raw cukroví

Pokud byste se rozhodli vynechat při pečení mouku úplně, můžete si připravit nejzdravější variantu – raw cukroví, které je díky svému složení výživné a tělu prospěšné. Raw neboli živé jídlo je takové, které pochází přímo z přírody. Najdete v něm ovoce, zeleninu, semínka, oříšky, ale také obiloviny nebo bylinky. Suroviny pro přípravu jídel se používají přímo nebo předem namočené (případně naklíčené). Účelem raw stravy je konzumovat potraviny v co nejpřirozenější podobě, kdy si zachovávají co nejvíce minerálů, vitamínů, enzymů a živin. Upravovat jídlo podle zásad raw je možno také v sušičce do teploty 42 – 45 °C.

Pokud se rozhodnete připravit si letos raw cukroví, určitě budete potřebovat kokos, datle, kakaový a vanilkový prášek, karob, skořici, mandle, kešu oříšky, ale také semínka – sezamové, lněné nebo slunečnicové.

Stejně jako je to se vším ostatním, také u zdravého pečení platí, že všeho by mělo být s mírou. Pokud se rozhodnete, že ještě letos uděláte něco pro své zdraví, nezapomínejte, že ani sebezdravější cukroví ve velkém množství vám neprospěje. Pečte raději menší kousky, které si můžete s potěšením vychutnávat.

Na závěr vám můžeme doporučit recept na zdravé pracny, který zrovna včera vyzkoušela naše kolegyně Markéta. Povedly se a jsou moc dobré. Tak je taky zkuste 🙂

Zdravé pracny ze špaldové mouky

Pracny patří k tradičnímu vánočnímu cukroví a málokdo jim odolá. Je dobré je připravovat s předstihem, aby měly čas se pořádně rozležet. Tento recept je skvělý v tom, že neobsahuje bílou mouku, rafinovaný cukr a dokonce ani vajíčko.

Budete potřebovat:

350g celozrnné špaldové mouky (nebo můžete namíchat celozrnnou se špaldovou)
250 g najemno nasekaných vlašských ořechů
90 g tuku (použít můžete ghí nebo ve veganské verzi kokosový tuk)
280 g agávového sirupu (může být i rýžový nebo kokosový)
40 g karobu (zdravější alternativa kakaa)
Koření podle chuti (skořice, badyán, hřebíček….)

Postup:

Všechny suroviny zpracujeme a necháme uležet alespoň šest hodin v lednici, nejlépe však přes noc. Poté formičky na pracny plníme těstem a pečeme cca 10 minut při 160°C.